
Kaasaegse tehnoloogiaõppe moodulid Eesti koolidesse on Targa Tuleviku Fondi toel loodud pilootprogramm, mille eesmärk on tuua praktiline ja tänapäevane tehnoloogiaõpe iga õpilaseni.
Miks see on oluline?
Tehnoloogiavaldkonna kiire areng seab kooliharidusele järjest kõrgemaid ootusi. Et lapsed oleksid valmis tulevikuks, peavad nad õppima tehnoloogiat mõistma ja oskuslikult kasutama. Selleks on vaja luua võimalus, kus igal lapsel oleks praktiline kokkupuude kaasaegsete tehnoloogiatega, mitte huviringis üksikutel, vaid kõigi jaoks kättesaadavana ja igapäevase koolihariduse osana. Paraku seisavad paljud koolid täna selles üksi: puuduvad sobivad õppematerjalid, vahendid, sisu ja tugi õpetajatele, et tänapäevane tehnoloogiaõpe saaks loomulikuks ja süsteemseks osaks õppetööst.
Meie eesmärk on, et tehnoloogiaga kokkupuude ei jääks vaid huviringide pärusmaaks, vaid jõuaks igasse klassiruumi ja iga õpilaseni.
Mis lahendust pakume?
Oleme loonud koolidele valmis moodulid ja õppematerjalid, mis toovad klassiruumi:
Käed-külge tegevused ja tehnoloogiakatsetused, mis toovad klassiruumi päriselu kogemused.
Eksperimentaalset õpet toetavad vahendid – robotid, droonid, elektroonikakomplektid ja teised digivahendid.
Õpetajatele selged juhendmaterjalid, mis aitavad igat tundi kindlalt läbi viia.
Nii muutub tehnoloogiaõpe loomulikuks ja järjepidevaks osaks koolipäevast kõigile õpilastele.
Kui soovid kaasaegset tehnoloogiaõppe programmi ka oma kooli, siis kirjuta ja anna oma huvist märku: karin@unicornsquad.ee
Korduma kippuvad küsimused
Millist kasu õpilane sellest programmist saab?
Õpilased saavad väärtusliku praktilise kogemuse ja kokkupuute tänapäevaste tehnoloogiatega, mis arendab nende 21. sajandi oskusi ja enesekindlust erinevate seadmete kasutamisel.
Näiteks õpivad nad:
lennutama ja programmeerima droone;
ehitama ja seadistama roboteid (nt LEGO- ja keraroboteid);
looma ning programmeerima reaalajasüsteeme, nagu valgusfoorid või mururobotid;
modelleerima keerukamaid süsteeme ja lahendama probleeme tehisintellekti (AI) abil.
Tulemuseks on laps, kes ei pelga tehnoloogiat, vaid mõistab seda ja oskab seda loovalt kasutada.
Kuidas sobitub programm kooli õppekavasse?
Programmi liitmiseks kooli õppekavasse on erinevaid võimalusi ning iga kool saab valida endale sobiva lahenduse.
Meie hinnangul sobivad tunnid suurepäraselt tehnoloogiaõppesse, kuid neid saab lõimida ka loodusainetega või informaatikaga.
Lisaks toetab programm õpilaste üldpädevuste arengut – probleemilahendus-, koostöö- ja loovmõtlemisoskust.
Programm koosneb neljast moodulist, kokku kuni 80 akadeemilist tundi kaasaegset tehnoloogiaõpet kahe või enama õppeaasta jooksul.
Iga moodul sisaldab kuni 10 temaatilist õppetundi, millest igaüks kestab 2 × 45 minutit (vajadusel kohandatav ka 80 minutiks).
Kõik tunnid on iseseisvad – eelnevaid teadmisi ega eeldustunde pole vaja.
Taotletavate teadmiste, oskuste, hoiakute ja õpitulemuste kohta saab lugeda SIIT
Kas moodul võib olla ka valikaine?
Ei. Programmi peamine eesmärk on tagada, et kõigil õpilastel oleks kokkupuude kaasaegse tehnoloogiaõppega ja see ei jääks vaid valitutele kättesaadavaks.
Selle eesmärgi saavutamiseks peab programm olema liidetud tavapärasesse õppetöösse.
Küll aga saab alustada järk-järgult – näiteks rakendada programmi esialgu 1–2 klassikomplektis, et õpetajad ja õpilased saaksid kogemuse ja harjuksid uue lähenemisega.
Millal saab tundidega pihta hakata?
Iga kool otsustab ise, millal tundega alustatakse.
Soovitatavalt toimuvad tunnid kord nädalas kümne nädala jooksul, alati samal nädalapäeval, et tagada järjepidevus ja rutiin.
Soovituslikult võiksid:
Esimese poolaasta tunnid läbitud olla hiljemalt 15. jaanuariks.
Teise poolaasta tunnid lõpetada õppeaasta lõpuks.
Millised kohustused kaasnevad koolile programmiga liitumisel?
Koolil tuleb:
leida tunni- ja õpetajaressurss;
võimaldada kasutada arvuteid (mitte igas tunnis) ja tahvelarvuteid (vaid siis, kui koolil on need olemas);
tagada poiste ja tüdrukute eraldi õpe – ideaalis eraldi klassides.
Väiksemates koolides, kus õpilasi on vähem, võivad poisid ja tüdrukud osaleda samal ajal samas ruumis, kuid sel juhul erinevates tiimides.
Kas programmiga kaasneb suur aruandluskohustus?
Ei. Ametlikku aruandluskohustust ei ole.
Küll aga võime aeg-ajalt paluda õpetajatelt ja õpilastelt tagasisidet, et programmi veelgi paremaks muuta.
Kas programm on koolile tasuline?
Ei, programm on koolile tasuta. Kõik õppematerjalid, juhendid ja koolitused on kaetud projekti poolt, sh füüsiliste õppevahendite saatmine kooli.
Kui aga koolil tekib programmiga seoses lisatööjõu vajadus või tuleb kompenseerida õpetaja lisakoormus, tuleb nende kulude katteks leida vahendid koolil endal.
Kuidas toimub õpilaste hindamine?
Iga mooduli lõpus täidavad õpilased ettevalmistatud veebitesti.
Õpetaja näeb tulemusi protsentidena, mis annab kiire ülevaate õpitulemustest.
Kas õpetajatele ja õpilastele on olemas õppematerjalid?
Jah. Õpetajatele on tagatud detailne juhendmaterjal iga tunni läbiviimiseks.
Programmiga on kaasas kõik vajalikud õppematerjalid – nii füüsilised kui ka digitaalsed.
Digitaalsed õppematerjalid on veebis kättesaadavad 24/7.
Füüsilised õppevahendid saadetakse koolidesse vastavalt tunniplaanile, tavaliselt paar päeva enne tunni toimumist.
Lisaks on olemas töölehed ja juhendmaterjalid õpilastele.
Kui õpilane tunnist puudub, saab õpetaja jagada talle tunni materjale, et ta saaks teema iseseisvalt kodus järele õppida.
Kui palju aega võtab õpetajate koolitus ja tundideks ettevalmistumine?
Kaasaegse tehnoloogiaõppe tunde andma hakkavatel õpetajatel tuleb läbida umbes 3-tunnine infokoolitus, millel saab osaleda ka veebi teel.
Iga tunni ettevalmistamise aeg sõltub õpetaja varasemast kogemusest ja tunni sisust.
Alguses võib ettevalmistus võtta veidi rohkem aega, kuid kui süsteem on selge, muutub see oluliselt kiiremaks.
Keskmiselt ei tohiks ühe tunni teemaga ja materjalidega tutvumine võtta rohkem kui umbes 30 minutit.
